Hoe kan het dat hetzelfde repertoire anders klinkt als dit door 2 verschillende musici wordt uitgevoerd, beiden hebben immers dezelfde ‘noten voor zich’. Is het type instrument wellicht van invloed op de uitvoering, of is dit alleen te herleiden naar de interpretatie van de musicus? Ervaar dit op het concert met Bas de Vroome en Francesca Ajossa in de Nieuwe Kerk. Op dit concert zullen Bas en Francesca beiden hetzelfde repertoire uitvoeren, enerzijds op klavecimbel en anderzijds op het Bätz-orgel uit 1839. Tijdens dit concert gaan we samen met de musici op ontdekkingsreis en zullen we ondervinden hoe interpretatie en instrument van invloed zijn op de muziek. Van harte welkom!
*ieder afzonderlijk stuk klinkt eerst op klavecimbel
Bas de Vroome (1962) studeerde vanaf 1974 bij Jacques van Oortmerssen en vanaf 1980 bij Piet Kee en Klaas Bolt orgel en kerkmuziek aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam waar hij in 1986 summa cum laude afstudeerde. Vervolgens studeerde hij beiaard aan de Nederlandse Beiaardschool bij Todd Fair en Arie Abbenes waar hij cum laude afstudeerde. Hij won 8 eerste en tweede prijzen bij nationale en internationale orgelconcoursen, o.a. te Deventer, Nijmegen, St. Albans en Roeselare. In 1994 won hij het 2e internationale beiaardconcours te Groningen. Bas de Vroome is als organist verbonden aan de PKN te Delft en als zodanig hoofdorganist van de Oude en Nieuwe Kerk waar hij de 4 fraaie historische orgels bespeelt. In de Nieuwe Kerk speelde hij bij de bijzettingen van ZKH Prins Claus, Prinses Juliana en Prins Bernhard en speelde de trouwdienst van Prins Friso en Prinses Mabel. Sinds 1994 is Bas de Vroome verbonden als hoofdvak docent orgel aan het Rotterdams Conservatorium waar hij ook de bijvakken vakdidactiek en basso continuo en klavecimbel geeft. Hij maakte 13 CD’s waaronder een integrale opname van de werken van Hugo Distler. In 2017 behaalde hij zijn Artist Diploma klavecimbel bij Fabio Bonizzoni aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Bas de Vroome is als artistiek leider verbonden aan Stichting Kerkconcerten Delft.
Francesca Ajossa (1999) studeerde orgel en orgelcompositie bij prof. Angelo Castaldo aan het “Palestrina Conservatorium” in haar geboorteplaats Cagliari (IT) waarbij zij in 2018 haar bachelor “cum laude” afrondde. Na een periode als Erasmus-student bij Ben van Oosten aan het Rotterdams Conservatorium. Bij dezelfde docent behaalde Francesca in 2020 “cum laude” haar master of music. Francesca ontving bij aanvang van haar masterstudie de Grada van Beek-Donner Scholarship 2018-2019. Naast haar conservatoriumopleiding volgde Francesca masterclasses bij o.a. G. Bovet, L. Lohmann, H. Deutsch, D. Zaretsky, J. Palur, L. van Doeselaar, C. Mantoux, O. Latry en Jacques van Oortmerssen. Francesca is een veelgevraagd concertorganist en concerteert binnen en buiten Europa (o.a. in Rome, Fermo, Cagliari, Monza, Napels, Pisa, Cosenza, Alghero, Fussen, Ottobeuren en Kokkola, Leuven, Delft, Breda, Hong Kong en Macao). Tevens trad zij op met het orkest “La Rejouissance”, het “Palestrina Chamber Orchestra”, het “Codarts String Orchestra” en het “Rotterdams Philharmonisch Orkest”. Na het behalen van de masterdiploma was Francesca van 2020-2022 Organ Scholar in St. Peter und Paul Ratingen (DE). Francesca won twee tweede prijzen bij internationale orgelconcoursen en nam twee Cd’s op. In 2021 rondde Francesca een master muziekpsychologie aan de Universiteit van York (UK) af. Recentelijk startte Francesca met een derde master “Claviorganum” aan de Hochschule für Musik und Theater in Hamburg (DE), waar zij onder andere klavecimbel studeert bij Menno van Delft. Ook startte zij in 2021 met een PhD aan het Oprheus Instituut in Ghent. Francesca is hoofdorganist van de Kerk in ‘t Woudt (NL).
Het concert begint om 20:00 uur en om 19:30 zal de kassa openen. Entreeprijs: 15,- p.p. (t/m 16 jaar gratis). Wij raden u aan op tijd te komen zodat u een optimale zitplaats kunt uitzoeken; zitplaatsen zijn vrij. Opgave voor dit concert is niet verplicht i.v.m. een groot aantal zitplaatsen.